You are currently viewing גיזום עצים נשירים
גיזום עצים נשירים

גיזום עצים נשירים

הגיזום עוזר לשלוט בגודל העץ, לשלוט בצמיחה, להשפיע על הפריחה והפרי, ולשמור על בריאות ומראה הצמחים. גיזום גם מגביר את בטיחות העצים על ידי הסרת ענפים שבורים, חולים, מתים או גוססים.

הסיבה הטובה ביותר לגיזום

שאלנו את חברת אומן הגיזום מה הסיבה, וכך הוא ענה: הסיבה היא להסיר ענפים פגומים או מתים ולעצב עצים ושיחים צעירים בצורה כזו שצמיחה מוגזמת תידלל. ככלל, יש לגזום שיחים ועצים הפורחים בצמיחה חדשה בחורף ובתחילת האביב, בעוד שאין לגזום גידול ישן פורח עד סוף האביב או הקיץ לאחר פריחתם.

יש לגזום עצים נשירים בתקופות הרדומות שלהם בסוף החורף ותחילת האביב. אם העץ שלך בשל תוך 3 שנים מיום השתילה, גיזום יכול לקדם את צמיחת העץ, להפחית את דילול הפירות ולהתאים את עומס הקציר לעונה הבאה.

הציל את גידול הפרוכות שלך על ידי גיזום עצים שגדלים בתחילת האביב או בחודשי החורף הרדומים

עצים בריאים סובלים גיזום קטן יותר בחודשי הקיץ, כמו גיזום מתקן להסרת ענפים תלויים או צמיחה חלשה שקל יותר למדידה מאשר עלה מלא. עצים צנועים בסוף החורף או בתחילת האביב וכן מינים ירוקי עד זקוקים לגיזום מועט מלבד לגזום ענפים חלשים, מסועפים, מתים או שבורים.

גזום שיחים ירוקי עד (הולי, עץ תאשור ועצים ירוקי עד כגון אשוח ואשוח) בסוף החורף ובתחילת האביב כאשר הם נחים ומתחיל צמיחה חדשה. ככלל, יש לגזום עצים מוצלים שנחים מסוף החורף ועד תחילת האביב.

גיזום נרחב של נצרים

התרחבות עלים בסוף האביב ותקופות צמיחה אקטיביות אחרות מעמידים את העץ בלחץ ומייצרים כמויות מוגזמות של זרעי מים ונצרים אנכיים לא מסועפים. גיזום עץ זית למשל זקוק לחיתוך מתקן כדי להסיר ענפים חוצים, חוצות כפולות, זרעי מים ומוצצים. עצים צעירים יותר שנגזמו בצורה גרועה או שלא נגזמו במשך מספר שנים דורשים גיזום כבד, בו מסירים ענפים גדולים כדי למנוע עיוות של העץ.

בעת גיזום עצי משמש, הקפידו להסיר ענפים פגומים או חולים לפני הוויתור על פירות. יש להסיר גם ענפים שבורים או צולבים נגועים במזיקים כדי למנוע גיזום והשתלה מוגזמת, שכן אלו מעכבים את צמיחת הצמח ומעכבים את ההישרדות.

מטעמי בטיחות

יש לגזום שיחים ועצים עם ענפים שחוסמים את הגישה לביתכם. לשתול עצים נשירים עם ענפים דקים ומרחק טוב ולקצץ רק שורשים רוחביים שבורים או חולים. אין לגזום עצים שנשתלו בשנה הראשונה לצמיחה, אלא במידת הצורך להסיר ענפים מתחרים ולהסיר ענפים מתים או פצועים.

בעת גיזום עצים ושיחים

מדיניות הגיזום הכללית היא להסיר מחלות וענפים שבורים או מתים. ענפים זקופים הם הגפיים החזקים ביותר, לכן הקפידו להישאר על העץ ולחתוך ענפים שצומחים מהאמצע. גיזום מקטין את גודלו והתפשטותו של העץ על ידי צמצום ענפים ארוכים וכריתת קצרים.

היזהר לא לחתוך דרך מסרקים גבוהים במקום שבו נפגשים ענפים; אלה חשובים ליכולתם של עצים להתמודד עם הפרעות בגיזום. חתכים חשובים מכיוון שהם מקלים על משקל צווארוני האסתמה ומונעים קריעה מקרית של הקליפה בעת הסרת הגזע או הגפיים.

גיזום שגרתי מתבצע להעלמת נגיעות ענפים חלשים או מתים וניתן לבצע אותו בכל ימות השנה ללא השפעה גדולה על העץ

ניתן לבצע גיזום עצי שקד כדי להקטין את הגודל והמרחק של ענפים שבורים או חוצים. הגוזמים יודעים את כללי הגדילה וסגירת הפצעים וגיזום צריך להיעשות בסוף החורף והאביב כאשר קפיצת הגדילה מאושרת על ידי מדריך גיזום עצים של ISAS.

ניתן להסיר ענפים מתים או שבורים, אך להסרת גפיים מזדמנים תהיה השפעה מועטה על בריאות העץ בסתיו ובחורף.

לגיזום הרדום יש פחות השפעה על צמיחת העצים מאשר לגיזום בעונות אחרות. גיזום אמנם הכרחי כאשר ענפים של עצים מתים או שיחים מהווים סיכון בטיחותי, ניתן לבצע גיזום בכל עת.

באופן כללי יש לגזום עצים נשירים במנוחה

כלומר בסתיו, כשהעץ מאבד את העלים, ובאביב, כשהניצנים מתנפחים. בדרך כלל, גיזום קיץ קל צריך להתבצע ברוב העצים והשיחים הללו. עם כמה עצים או שיחים, הם עשויים לקבל זמני גיזום מיוחדים בהתאם לעונה שבה הם פורחים.

ניתן להסיר בסוף החורף ענפים נמוכים לא רצויים של שיחים ועצים ירוקי עד

ניתן לגזום שיחים אם שיחים צעירים אינם קריטיים, אך גיזום עצים צעירים צריך להיעשות על פי אותם עקרונות המקדמים מבנה ענפים טוב. יש להתחיל בגיזום והכשרת עצים צעירים ושיחים לגיזום לפני עונת השתילה, שכן הגיזום מספק טיפול מונע טוב לצמחים צעירים.

היתרון בגיזום רדום של עצים נשירים

הוא שכאשר העלים נעלמו קל יותר לראות את מבנה העץ וניתן לבחור את הענפים. אם שותלים את העץ במקום מתאים ומאפשרים לו לגדול בהתאם להרגליו הטבעיים, הוא דורש פחות תחזוקה וגיזום. גזום עצי דובדבן בני 1-3 שנים אם רוצים ליצור מבנה ענפים טוב.

הזמן הטוב ביותר לגזום את עצי הפרי שלך באיווה

הוא סוף פברואר עד תחילת אפריל. גזוז עצי תפוח, כולל סרטנים פורחים, שיחי רוה, עוזרר וכותנה, בסוף החורף ובתחילת אפריל. עצי אלון יש לגזום באביב ובקיץ, למשל לאחר סערה, לפני מריחת צבע ביתי לטקס ולפני גיזום על מנת למנוע חדירת חיפושיות אוכלות מוהל לפצע.